Keresés:
Események
«2019. szeptember»
HKSzeCsPSzoV
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

A hónap könyves témája - Generációk és közösségi média
2019.09.11
Az új félév kezdetén a különböző generációkkal és a közösségi médiával kapcsolatos könyveket ajánlunk az érdeklődők szíves figyelmébe.

Mottó: „Minden generáció azt hitte, hogy kezében vannak a válaszok, már csak pár apró dolgot kell tisztázni. És mind azt gondolta, hogy az elődeik leegyszerűsítve nézték a dolgokat és ámították magukat. Mi az esélye annak, hogy pont a te generációd az, amelyik valóban érti a világ működését?” (Scott Adams amerikai képregényíró: God`s Debris : A Thought Experiment. p. 21.)

 

 

Kedves Olvasó!

Az új félév kezdetén a különböző generációkkal és a közösségi médiával kapcsolatos könyveket ajánlunk szíves figyelmébe. Az egyes nemzedékek eltérő tapasztalatokkal rendelkeznek, másfajta társadalmi-gazdasági körülmények alakították életüket, s ezekre sajátságos válaszokat, megoldási módozatokat adtak. A különböző korosztályoknak nagyon eltérő lehet az álláspontja a mindennapi élet területein, másféle szokásokkal, hagyományokkal, generációs sajátosságokkal. A hasonló szocializáción átesettek jobban hasonlítanak kortársaikra, mint akár családtagjaik eltérő nemzedékeire. A gyors technikai változások következtében azonban az eltérések egyre markánsabbak… „Azzal nem segítünk a következő generációknak, hogy megpróbáljuk az ő problémáikat megoldani, ugyanis úgysem tudjuk előre, milyen helyzetekkel találja szembe magát az emberiség generációk múlva.” – állapítja meg Mérő László. Ilyen nehézség napjainkban a szociális média használata, a különböző korosztályokra gyakorolta hatása. Ennek apropóján kapcsolódik egybe kiállításunk két részterülete…

A generációs különbségek egyik erőteljes megjelenési helyszíne az oktatás, ahol a diákok a Z generáció tagjaiból és az Alfák közül kerülnek ki, míg a pedagógusokat leginkább az X és Y generáció tagjai képviselik. Az eltérő nézőpontok megkövetelik, hogy tudatosan készüljünk a korban tőlünk távol(abb) állók megismerésére és megértésére. Könyveink szerzői a különböző generációk jellegzetességeit írják le és elemzik a munka világában vagy éppen a médiahasználat során. Hasznos olvasmányok bármely korosztály tagjai számára…

 

1. Pólya Árpád - Varanka Mariann: Együtt vált felnőtté az Y generáció az okoseszközökkel. [online]. Letöltés időpontja: 2019. jan. 31. Hozzáférés (URL):
https://www.agrarszektor.hu/gepek/egyutt-valt-felnotte-az-y-generacio-az-okoseszkozokkel-x.12507.html

„Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy a saját ítélő erejét, a saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. (...) A mi vélekedéseink és meggyőződéseink csak a mi számunkra érvényesek. Az ifjúság elé tárjuk őket, hogy azt mondjuk: így látjuk mi a világot. Nézzétek meg most már ti is, milyennek mutatja magát nektek. Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk. Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben. Azt vegyék észre a felnövekvők, hogy mi keresők vagyunk, és őket is a keresők útjára kell vezetnünk.” Rudolf Steiner gondolata majdnem 100 év távlatából figyelmeztet a különbségekre és a saját feladatunk teljesítésére. Az fejlődés folyamatáról pedig Csányi Vilmos az alábbi megállapítást teszi: „A társadalom generációk ütemében változik.” Ezek a módosulások az élet bármely területén nyomon követhetőek – könyves kínálatunk most elsősorban a gazdasági területen zajló átalakulások elemzéseit mutatja be.

 

Generációk, márkák, célcsoportok

„Az ember jobban hasonlít a korhoz, amelyben él, mint a saját apjához.” – első hallásra meghökkentőnek vagy viccesnek tűnik az állítás, de a generációs kutatásokra épülő tanulmányok (az 1971 óta megjelenő Yankelovich monitor) állítása szerint ez igaz a marketing területére is. A fogyasztói szokások hátterében álló motivációk, döntések, szokások alapja a nemzedéki hovatartozás… A feltárt 3 korcsoport: érettek = matures (1909-1945 között születettek; boomerek (1946-1964 közöttiek); X-generáció = XGenerek (1965-1980 között születettek).

Az alábbi táblázatban a magyar nemzedéki sajátosságokkal ismerkedhetünk meg (i.m. p.12.).

 

 

 

 

Schäffer Beáta könyvei a generációk tagjait mint munkavállalókat, vezetőket vagy beosztottakat elemzik. Hosszú távú tapasztalatokon alapuló megállapításai segítenek eligazodni a velük való kommunikációban, ügyintézésben, munkakapcsolatokban. Néhány jellemző vonásuk a szerző tolmácsolásában:

 

Ifjú titánok : vezetőknek az Y generációs vezetőkről

  • „Az a plusz, ami igazán versenyképessé tesz, az innovatív szemléletben, az újdonságok és változások iránti nyitottságban rejlik.” p.138.
  • „A magas szintű, akár generációkon is átívelő, hatékony együttműködés csakis a kölcsönös tiszteleten és elfogadáson, egymás erősségeinek elismerésén és értékeinek elfogadásán alapulhat.” p.170.
  • „Elődeikhez képest az ezredváltó nemzedék vezetői általában mobilisabbak, interkulturálisan nyitottabbak, és nagyobb rugalmassággal viszonyulnak a változásokhoz. Megkérdőjelezik a megkövült struktúrákat, aktívan keresik a személyes bizonyítási lehetőségeket, nagyon fogyasztás-, siker- és eredményorientáltak.” p. 170.

 

A legifjabb titánok : vezetőknek a Z generációs munkavállalókról

  • Mindent megkapnak, és amit nem kapnak meg, azért harcolnak, sokszor követelőző módon. Szinte korlátok nélküli világban nőnek fel, ahol teljes jogú döntéshozók a család életében – anélkül hogy a döntéseikkel járó felelősség terheit ők viselnék.” p. 23.
  • „Kényelmük egyik fontos eszköze a számítástechnika. Egyszerre több tárgyat is használnak, és szinte folyamatosan csüggnek a neten.” p. 23.
  • „A különbözően szocializálódott és különböző kütyükre rákattant nemzedékek munkahelyi együttélése számos nyílt vagy látens feszültség forrása.” p. 26.

 

 

Jean M. Twenge: iGeneráció : akik közösségi médián és okostelefonon nevelkedtek

Amennyiben nem az egyén, hanem a csoport szempontjából kíváncsi a fiatal munkavállalói korosztályra, akkor a következő tanulmány lesz a megfelelő az Ön számára. Az 1995-2012 között születettek tulajdonságait, problémáit, trendjeit és beilleszkedési megoldásaikat a felnőtt világba elemzi Jean M. Twenge könyve. A 11 millió interjún alapuló felmérés eredményei világosan mutatják, hogy mennyire magányosak és szorongók a kamaszok és az ifjú felnőttek, illetve hogy a közösségi média áldásos hatásai mellett milyen komoly veszélyeknek vannak kitéve. A szerző rámutat arra, hogy milyen okostelefonnal felnőni, miért érzik magukat boldogtalannak, miért menekülnek a felnőtté válás, a függetlenedés és a felelősségvállalás elől, vagyis miért választják a lassú felnövekedés útját. Hogyan és miért keverik össze a virtuális és a fizikai valóságot és miért érzik magukat otthonosabban az előzőben. „Kerülendő kombináció a beletörődő realizmus és a tájékozatlan lelkesedés.” (p. 308.) – figyelmeztet a szerző. A kötet nemcsak az érintetteknek, hanem közvetlen környezetüknek (család, barátok, pedagógusok, munkaadók) szintén ajánlható.

 

Bridge generáció : álmokból üzletet: Prezi, Ustream, LogMeIn

Interjúkötet 3 sikeres magyar startup vállalkozás (Prezi, az Ustream és a LogMein) alapítóival – bemutatja a startup cégek indításához szükséges lényeges tényezőket. A 3 cég által alapított Bridge Budapest nonprofit egyesület célja jól működő startup vállalkozások kiépítésének mentorálása, modern üzleti és önmegvalósítási kultúra elterjesztése egy ma még alig ismert vállalkozási formában. „De a boldogságot csak úgy lehet elérni, ha olyan országban élünk, ahol a benne élőknek van víziójuk arról, hogy milyen országban szeretnének élni, és ha kell tesznek is azért, hogy ez megvalósuljon.”

 

Apák és fiúk és unokák: jövedelemáramlás együtt élő korosztályok között

A kötet a különböző korosztályok közötti jövedelemáramlás, az újraelosztás, a családon belüli jövedelemelosztás és vagyonáramlás, valamint a termékenység kérdéskörével foglalkozik. A demográfiával, családszociológiával, szociálpolitikával vagy népesség-gazdaságtannal foglalkozó képzések számára készült tankönyv arra keresi a választ, hogy a fogyasztás miért terül szét sokkal egyenletesebben az életciklus folyamán, mint a termelés - a felhalmozási technika következtében.

 

 

2. Dobrosi Eszter: A fiatal generációk és a munka kihívásai. [online]. Letöltés időpontja: 2018. júl 2. Hozzáférés (URL): http://blog.iroda.hu/irodapiaci-blog/a-fiatal-genercik-s-a-munka-kihvsai/134809

 

Az egyes generációk jellemző jegyeit, viselkedési mintáit ismerheti meg az alábbi tanulmányok segítségével, melyek teljes szövegét megtalálja a link segítségével:

  • Digitális világkép: A fiatalabb generációk számára már nem értelmezhető a digitális világ megkülönböztetése a „valós” világtól. - In: Innotéka, ISSN 2062-6525 , 2018. (8. évf.), 3. sz., 37. p.
  • B. Szabó Edina: Generációs ábécéskönyv: X, Y, Z…: Az infokommunikációs technológia felhasználói fejlődéstörténete. - In: Innotéka, ISSN 2062-6525 , 2017. (7. évf.), 3. sz., 42-45. p.
  • Nádas Nikoletta - Lukovics Miklós - Udvari Beáta: Új generációs kutatónemzedék és a felelősségteljes innováció. - In: SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei, ISSN 1588-8533 , 2017. (14. évf.), 1. sz., 283-296. p.
  • Diktálja a tempót a Z generáció: Youth Challenge vállalkozói workshop 16 és 25 év közötti fiataloknak. - In: Innotéka, ISSN 2062-6525 , 2017. (7. évf.), 7. sz., 22. p.
  • Meretei Barbara: Generációs különbségek a munkahelyen - szakirodalmi áttekintés. - In: Vezetéstudomány, ISSN 0133-0179 , 2017. (48. évf.), 10. sz., 10-18. p. 
    DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.10.02
  • Nagy Adrián Szilárd - Tobak Júlia: Családi vállalkozások vezetési és utódlási kérdései. - In: TAYLOR : gazdálkodás- és szervezéstudományi folyóirat, ISSN 2064-4361 , 2017. (9. évf.), 2. (28.) sz., 188-196. p.
  • Tobak Júlia: Tulajdonosi szerkezet vizsgálata Magyarországon működő családi tulajdonú vállalkozások körében. - In: Gazdálkodás, ISSN 0046-5518, 2018. (62. évf.), 6. sz., 512-521. p.

 

További érdekességeket talál a Z generációval kapcsolatban – például – ezen a honlapon.

 

„Tény, hogy az új generáció mindig természetesnek vesz néhány olyan dolgot, amit az előző generáció még nagyra értékelt, de ez nem azt jelenti, hogy a fiatalok mindent kevésbé értékelnek. Sokkal inkább arról van szó, hogy ők más dolgokat értékelnek.” (Chris Anderson: Ingyen! p. 309.)

 

Arról, hogy milyen egy Z-generációs fiatal gondolkodása a világról és hogyan használja a közösségi média eszközeit, íme Greta Thunberg svéd diáklány és klíma-aktivista példája: Amit épp most teszünk vagy nem teszünk, az befolyásolja majd az egész életemet, és a gyerekeim és unokáim életét is. Amit épp most teszünk vagy nem teszünk, én és a generációm nem tehetjük meg nem történtté a jövőben.” Angol nyelven: "What we do or don`t do right now will affect my entire life and the lives of my children and grandchildren. What we do or don`t do right now, me and my generation can`t undo in the future."(Greta Thunberg The disarming case to act right now on climate change c. TED előadás. 2019. január. 7-8. perc)

 

Csernus Imre A kiút című könyvében a gyors változások és a felszínesség veszélyeire hívja fel a figyelmet a közösségi hálózat használatával kapcsolatban, amely szintén a szeptemberi könyvajánló témája: „A mai közösségi média kizárja a dolgok mély megélését, mert mindig jön a következő poszt.” Oravecz Nóra: Van egy ötletem: hogyan építs énmárkát? című kötete azonban a tudatos használat előnyeit méltatja:

  • „A közösségi tudásmegosztás miatt olyan megoldásokat találhatunk életünk problémáira, amelyekhez korábban csak keveseknek volt hozzáférése, és a közösségi médiának köszönhetően egyre többen érezhetik, hogy nincsenek egyedül a gondjaikkal.” p. 20-21.
  • „Akik online sikeresek, azok nem azért értek el eredményt, mert van valamiféle emberfeletti képességük annak megérzésére, hogy mire kíváncsiak az emberek. Egyszerűen hosszú évekig tesztelték, hogy nekik mi jön be a legjobban, hogyan tudnak kapcsolódni a közösségükhöz, majd rengeteget gyakoroltak - bármit építesz online, ez lesz az alapja.” p. 21-22.
  • „A közösségi média esetében nem érdekes, hogy mikor kezdted: fontosabb, hogy csak a szád jár-e, vagy tényleg komolyan gondolod.” p. 29.

 

Klausz Melinda "A közösségi média nagykönyve: hogyan vidd sikerre céged és önmagad" című művében további recepteket kínál a jó kombináció megtalálására és a sikeres használat elérésére:

  • „Fogalmazhatunk így is: adakozz a közösségimédia-felületeken, utána tőled fognak vásárolni! Adj ingyen segítséget, receptet, ötletet, hogy aztán ha vásárlásra kerül a sor, te juss a vásárlók eszébe!” p. 47.
  • „1999-ben még csak 23 blog létezett. Ma már több mint 1,5 milliárd van. Ezek közül a WordPress.com egyedül több mint 60 milliót tart számon. Minden másodpercben két új blog jön létre. Jelenleg mintegy 31 millió blogger él az USA-ban, és a bloggerek 27%-ának ez a főállása.” p. 73.

 

 

ROI a közösségi médiában : hogyan növelhető a befektetés megtérülése?

Return on investment = a befektetés megtérülése a témája ennek a tipikusan 21. századi marketinggel foglalkozó szakkönyvnek. Hogyan lehet sikeres közösségi marketingstratégiát kialakítani? A szerzők szerint elég ehhez egy 8 lépéses folyamatot alkalmazni… A kötet részletesen tárgyal olyan kérdéseket, mint a közösségi médiában jelen lévő motiváció és magatartás, valamint a résztvevők (befolyásolók, fogyasztók, egyének, konkurens csoportok…) személyiségjegyei és jellemzői. „Pénz és adományok küldése helyett ma már úgy is támogathat valaki egy ügyet, ha másoknak ajánlja, és hozzászólásokkal, információkkal járul hozzá a sikeréhez.” (p. 97.)

 

 

 

További hasznos forrásokat talál a közösségi médiával kapcsolatos kutatási eredményekről az egyetemi közös keresőfelület (EDS) segítségével. Íme néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  • Gáti Mirkó, Mitev Ariel és Bauer András. 2018. “A Közösségi Média Hatása a személyes értékesítésre: Szervezeti elköteleződés és közösségimédia-kompetenciák a jobb vevőmegtartás és sikeresebb közösségimédia-stratégia érdekében.” Vezetéstudomány / Budapest Management Review 49 (December): 42–49. doi:10.14267/VEZTUD.2018.12.05.
  • Baksa Máté - Drótos György. “Vállalati közösségi média a személyközi hálózatok motorja.” Vezetéstudomány / Budapest Management Review, vol. 49, no. 4, Apr. 2018, pp. 2–11. EBSCOhost, doi:10.14267/VEZTUD.2018.04.01.
  • Gálik Mihály. “A Média Átalakulása: A Tömegmédiától a Digitális Hálózati Médiáig.” Vezetéstudomány / Budapest Management Review 49 (December): 58–66. doi:10.14267/VEZTUD.2018.12.07.
  • Szűts Zoltán. 2019. “A „jó tanár” felel: Az oktatás hatékony módszertana az információs társadalomban.” Korunk, no. 6 (June): 104.
  • Kim, B. and Kim, Y. (2019) ‘Facebook versus Instagram: How perceived gratifications and technological attributes are related to the change in social media usage’, Social Science Journal, 56(2), pp. 156–167. doi: 10.1016/j.soscij.2018.10.002.
  • Mese C, Aydin GS. The Use of Social Networks among University Students. Educational Research and Reviews. 2019;14(6):190-199.
  • Lewis, J. S. (2019) ‘Policy Point-Counterpoint: The Good and The Bad of the Social Media Revolution’, International Social Science Review, 95(1), pp. 1–9. 
  • Deng, S., Lin, Y., Liu, Y., Chen, X., & Li, H. (2017). How Do Personality Traits Shape Information-Sharing Behaviour in Social Media? Exploring the Mediating Effect of Generalized Trust. Information Research: An International Electronic Journal22(3).
  • Wiley DL. 21 Days to Success With LinkedIn: Business Social Networking the Gnik Rowten Way. Online Searcher. 2016;40(1):78-79. 
  • Wang K. Status Quo and Prospective of WeChat in Improving Chinese English Learners’ Pronunciation. English Language Teaching. 2017;10(4):140-149. 

 

Látogasson el a könyvtárba, nézze át kiállítási anyagunkat, lapozzon bele a felkínált kötetekbe és információs forrásokba – kölcsönözzön vagy keressen más szakirodalmat, ismerkedjen ezzel a témával vagy egy ettől teljesen eltérővel! Legyen Ön is könyves világunk része, váljon az Ön részévé is a tudás!

 A témához kapcsolódó könyvtári mikrokiállítás (fotó: SzGT)

 


[Összeállította: Góczán Judit szaktájékoztató, főkönyvtáros * Érkezett: 2019.09.04., 10:55]


Hírek

Hírek

A Hallgatói Térítések és Juttatások Bizottsága pályázatot hirdet a 2019/2020. tanév őszi félévre, melynek célja, hogy segítse a rászoruló hallgatók tanulmányainak megkezdését.

A Hallgatói Térítések és Juttatások Bizottsága pályázatot hirdet a 2019/2020. tanév őszi félévére, melynek célja, hogy segítse a rászoruló hallgatók tanulmányainak folytatását.

Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM