Keresés:
Záróvizsga-témakörök alapszakon

Témakörök a záróvizsgára való felkészüléshez

Turizmus-vendéglátás alapszak, idegenforgalom és szálloda specializáció

A magyar turisztikai piac elemzése (figyelemmel az EU és a világ turizmusának trendjeire, tendenciáira is)

  • turisztikai piac fogalma, összetevői; környezeti rendszer és hatótényezők; döntési tényezők a turizmusban;
  • változó fogyasztói szokások, a fogyasztói magatartást befolyásoló trendek
  • a magyar turisztikai piac területi vonatkozásai;
  • területi (regionális, megyei, járási) KSH vendégforgalmi statisztikák; vendégforgalom területi megoszlása (belföldi, külföldi bontásban);
  • szállodai kínálat (és kereskedelmi szálláshelyi) férőhelyek (vagy kapacitás), kereslet (vendégéjszakák), szerkezeti minőségi összetétel és az ott lebonyolódó vendégforgalom területi jellemzői; piaci pozíció és részarány
  • gazdaságossági jellemzők (kihasználtság, realizált átlagárak, RevPar-mutató, stb.)
  • utazási irodák piaca, tevékenységi jellemzők, szervezett be- és kiutaztatás volumene; irodai profilok, piacszegmentáció; telepítési hely kiválasztása
  • jogi szabályozás (jogi környezet) – kiemelten fontos (kormány- és miniszteri rendeletek, határozatok)
  • fejlesztések a magyar turisztikai fogadókapacitás terén
  • szállodavezetés külső környezetének hat kiemelt területe
  • turizmus rendszerének belső környezete, turizmusban résztvevő szakmák és vállalkozások
  • az EU piacának jellemzői keresleti és kínálati oldalról
  • a gazdasági környezet alakulása, árfolyamok
  • információs technológia fejlődésének hatása a szolgáltatókra és a fogyasztókra
  • a globalizáció hatásai a turisztikai keresletre, kínálatra
  • a hazai turisztikai vonzerők elemzése és ezek kihasználtsága, leterheltsége, és a fenntarthatóság kritériumai
  • hazai turisztikai termékek és ezek piacra vitele, fejlesztési lehetőségek a belföldi és a beutaztató turizmusban (kulturális, egészség, aktív, falusi, passzív sport, hivatás, stb.)
  • a fesztiválok, témaparkok, tematikus utak kínálatának növelése, ezek hatása a keresletre
  • turisztikai szolgáltatók minősítési rendszerei

A turizmus hazai irányítási rendszere, a vonatkozó jogszabályok tükrében

  • Országgyűlés Gazdasági Bizottsága
  • Turizmusirányításban szerepe van: Miniszterelnök Kabinetfőnöke,
  • Miniszterelnökséget vezető miniszter, Külgazdasági és Külügyminisztérium
  • Magyar Turisztikai Ügynökség
  • Nemzeti Turisztikai Tanácsadó Testület
  • közigazgatási szint, (megyei, helyi)
  • Regionális marketing irodák megszüntetésre kerültek, helyettük a Magyar Turisztikai Ügynökségen belül működik a Turizmus Szakmai Igazgatóság, mely felel a desztinációfejlesztések koordinációjáért (Jelenleg turisztikai szempontból kiemelt fejlesztési térségek: Balaton, Sopron-Fertőd, Tokaj–Felső-Tisza-vidék, Nyírség, Debrecen-Hajdúszoboszló-Hortobágy-Tisza-tó)
  • Önkormányzati tv. megyei önkormányzatokat érintő része eltérő területi szintek szerepe a turizmusban (régiók, megyék, járások, települési önkormányzatok). (vonatkozó jogszabályok)
  • Szakmai és civil szervezetek a turizmusban
  • A turizmus desztináció menedzsment szervezetek szerepe
  • A Tourinform irodák feladatai
  • Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ Nonprofit Kft.
  • EDEN (European Destinations of Excellence / Kiváló Európai Desztinációk)
  • Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
  • Kisfaludy Program
  • 2016. évi CLVI. törvény, a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól

Az idegenforgalom gazdasági, társadalmi jelentősége, a világ turizmusa számokban, tendenciák

  • Magyarország földrajzának jellemzői (nemzetközi áramlási irányok, központi fekvés, vonzerők, stb.
  • a hazai vendégforgalom fontosabb adatai (statisztika)
  • a belföldi turizmus (életminőség vizsgálata) és a nemzetközi turizmus
  • a turizmus nemzetgazdasági szerepe, ennek változása Magyarországon
  • nemzetközi turisztikai bevételek és kiadások, hozzájárulás nemzetgazdaságunk bevételeihez (fizetési mérleg), adózási szempontok
  • fajlagos költés és költésszerkezet alakulása
  • Manilai és Hágai Nyilatkozat a turizmusról
  • fenntartható fejlődés és feltételei, ökológiai hatások, ökoturizmus
  • szociológiai hatások (szegregáció, irritáció, elzárkózás, vendégbarátság, stb.)
  • kulturális hatás
  • jövőbeli szállodai szolgáltatások, elvárások
  • Turizmus Szatellit Számla értelmezése

A turizmus vállalkozásainak tulajdonosi és üzemeltetési jogi formái. Tulajdonosi és üzemeltetési konstrukció a szállodaiparban

  • a vezetők folyamatos, naprakész tájékoztatásának szükségessége, a statisztika lényege, főbb elemei, döntés előkészítés üzleti stratégiához, üzleti tervhez, fejlesztéshez, stb.
  • az utazási vállalkozások típusai, alapítási, működési feltételei utazási vállalkozások típusai a tevékenységi kör szerint, konkurencia a hazai piacon
  • Szállodaipar szereplői
  • Üzemeltetési konstrukciók: bérlet, lízing, management, névhasználati, Time-sharing
  • a magyar turisztikai vállalkozások tulajdonosi struktúrájának jellemzői
  • szállodaipar vállalkozásainak jogi formái: Rt., Kft. stb.
  • szállodaipar fejlődése; főbb trendek
  • 239/2009.(X.20) Korm. r. a szálláshely szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről.
  • Szálláshelyi minősítési rendszerek / eljárások
  • nemzetközi szállodaláncok magyarországi működése, jelentőségük
  • a turizmus hazai piacának sajátosságai

Hazai utazási irodák piacának jellemzői

  • a piacra lépés feltételei, a működés engedélyezése, nyilvántartásba vétel – (vonatkozó jogszabályok: 2005. évi CLXIV tv. a Kereskedelemről, 213/1996. (XII. 23.) Korm. r. az utazásszervező és közvetítő tevékenységről) legutóbbi módosítása: 473/2017. (XII. 28.) Korm. r. az utazásszervező és közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII.23.) Korm. r. módosításáról (hatálybalépés: 2018. 07.01.)
  • Bejegyzés: Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal helyett 2017. jan. 1-től Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelezési Főosztály Idegenforgalmi és Közraktárfelügyeleti Osztály
  • bejegyzett irodák területi megoszlása
  • a szervezett turizmus mutatószámai a KSH statisztikák alapján
  • külföldi érdekeltségek gazdasági kamarák szakmai szövetségek (hazai és nemzetközi)

Az utazási irodák tevékenysége

  • az utazási vállalkozások alapítása (szakmai szempontok, jogszabályok)
  • GANTT diagram értelmezése
  • alapvető és nem alapvető üzletágak és ezek összefüggései
  • utazásszervezés folyamata
  • ügynöki munka
  • rendezvényszervezés
  • egyes tevékenységekhez szükséges feltételek, szakképesítések
    • nemzetközi vasúti jegykiadás (MÁV-előírások)
    • repülőjegyek értékesítése (IATA-előírások)
    • pénzváltás – 297/2001. (XII. 27.) Korm. r
    • idegenvezetés – vonatkozó jogszabályok (33/2009. (XII. 18.) ÖM. r.)
  • magánszálláshelyek közvetítése üzleti utaztatás sajátosságai

Szerződések az utazási irodáknál

  • az árualap megteremtése céljából (együttműködési, eseti, kontingens, bérleti, bizományosi)
  • az árualap értékesítése érdekében (megbízásos vagy ügynöki, bizományosi) az utassal kötött utazási szerződés – 472/2017. (XII. 28.) Korm. r.
  • a garanciális szerződések hatása az utazási vállalkozás gazdálkodására

Jövedelmezőségi és üzletpolitikai szempontok érvényesítése, az árképzés és áralkalmazás (kalkuláció és utókalkuláció)

  • Szállodáknál:
    • marketingterv szerepe a szállodai gazdálkodásban
    • az árképzés elméleti és gyakorlati szempontjai, kínálati ár kialakításának folyamata
    • Yield management
    • értékesítési szempontok, értékesítési csatornák, árszegmentáció
    • disztribúció és szobafoglalás
    • package árak, áralkalmazás, speciális árak
    • szállodai vendéglátás jellemzői, a jövedelemtermelő képességgel összefüggésben
    • szállodai vendéglátás árképzése
    • A vendéglátás ÁFA változásai
  • Utazási vállalkozásoknál:
    • az utazási vállalkozások kalkulációs tevékenységének menete. A kiajánlási ár megállapítása (forint, deviza)
    • a kalkulált árrés mértékének megállapítása, az árrés összetevői
    • az elő- és utókalkuláció közötti különbség okai, az utókalkuláció szükségességének indoklása.
    • általános árrés-elemzés, az árrés alakulására ható tényezők
    • utazási csomag
    • Előkalkuláció
      • célja az egy főre jutó kiajánlási ár (beutazás) vagy részvételi díj (belföld, kiutazás) megállapítása
      • csoportáraknál osztószám alkalmazása
      • autóbuszos utaknál alternatív díjszabás
      • ÁFA felszámítása
    • Utókalkuláció
      • célja az út eredményességének megállapítása,
      • a kitermelt árrés kiszámítása mindig a teljes csoport összes ráfordítását tartalmazza

A költséggazdálkodás kérdései, összehasonlító elemzés

  • Szállodáknál
    • költség fogalma
    • költség csoportosítása
    • költséggazdálkodás vezetői döntései költségek megjelenési formái szállodai költségviselők fedezeti pont számítása költség standardok
    • szakmai költségek nagysága, jellemző költségszintek anyagfelhasználás és árrés hatékonyság összefüggései
  • Utazási vállalkozásoknál:
    • Az utazási vállalkozások költségszerkezete. Az ésszerű költségtakarékosság lehetőségei. Költséghatékonyság mérése, a mutatók tartalma.
    • a bér- és létszámgazdálkodás lényege, szerepe
    • bérezési formák, bérrendszerek a bér részei, az egyes tételek hatása a tevékenység hatékonyságára

Az eredménykimutatás formája és a jövedelmezőség elemzésének kérdései

  • Szállodáknál:
    • szállodai eredmény-kimutatás céljai, formái szállodai tevékenységek eredmény-kimutatása 
    • árbevétel és költségek bontása, tartalma
    • eredményszintek és értékelésük, döntési szintek
    • jövedelmezőségi mutatók
    • jövedelemgazdálkodás vezetői döntései
  • Utazási vállalkozásoknál:
    • az eredmény-kimutatás típusai a számviteli törvény előírásai szerint, tartalmi különbségek
    • az eredmény alakulásának speciális – számviteli összegző adatokon túlmenő – részletezése az utazási vállalkozások tevékenységének elemzéséhez (árbevétel, alvállalkozói ráfordítások, árrés részletes kimutatása)
    • jövedelmezőségi elemzés, hatékonysági mutatók lényege, tartalma

A szállodai vállalkozások céljai, üzleti filozófia, tervezés és stratégia

  • a gazdálkodási tevékenység legfontosabb területeinek ismertetése
  • szállodai vezetés filozófiája
  • szállodák céljainak csoportosítása
  • profit maximalizálás
  • hosszú és rövid távú tervezés
  • stratégiai tervezés
  • tervezés folyamata tervezési elemzési, statisztikai módszerek, szekunder források

Szállodai beruházás, rekonstrukció

  • szállodai fejlesztés fogalma
  • beruházás – rekonstrukció – szolgáltatásfejlesztés
  • beruházás (elkerülhetetlen, üzemeltetési, stratégiai, fejlesztési)
  • megvalósíthatósági tanulmány tartalma
  • szükséges megtérülési számítások

Erőforrások, élőmunka- és vagyongazdálkodás kérdései a szállodákban és utazási vállalkozásokban

  • létszámigény és összetétel a szállodákban
  • létszámigényt befolyásoló tényezők
  • bér szerkezete és ösztönzés
  • élőmunka költség tartalma, nagyságát meghatározó tényezők
  • termelékenység (mutatószámok)
  • élőmunka gazdálkodás elemzése, tervezése
  • oktatás, továbbképzés, tréningek
  • kis és nagy szállodák szervezeti felépítésének összehasonlítása, elemzése
  • erőforrások hatékony működtetése a vezetés, management feladatai
  • szállodai tevékenység vagyon igénye
  • vagyon és eszközgazdálkodás
  • jövedelmezőségi gazdálkodás vezetői döntései
  • szállodák sajátos eszköz igénye: az ingatlanból fakadó sajátosságok,
  • szállásértékesítés, vendéglátó tevékenység, gyógyászat, egyéb tevékenység egyes szállodatípusok vezetési és gazdálkodási sajátosságai (pl. gyógy, wellness, kastély, üdülő, konferencia, /termék, értékesítés, vezetés, vendégigény)

Pénzgazdálkodás

  • pénzgazdálkodás területei, likviditás (fogalma, mutatók), pénzügyi terv felépítése, elemzései:
    • likviditás elemzése
    • pénzügyi tervezés direkt, indirekt módszerek
    • bevételek és kiadások, szállodai specifikációk
  • szállodai és utazási vállalkozások pénzgazdálkodásának összehasonlító elemzése

A marketing koncepció kialakítása és megvalósítása

  • marketing koncepció célja, tartalma
  • helyzetelemzés
  • előrejelzés
  • vállalati célok
  • vállalati stratégia
  • marketing célok
  • marketing stratégia (termékpolitika, árpolitika, értékesítési csatorna-politika, marketingkommunikációs politika)
  • célpiaci marketing és kínálatfejlesztés

A marketing mix alkalmazása az idegenforgalmi vállalkozásoknál

  • az idegenforgalmi marketing sajátosságai,
  • termékpolitika,
  • árpolitika,
  • értékesítési csatorna-politika
  • marketingkommunikációs politika a turizmus vállalkozásainál
  • alkalmazás/példa: egyes szállodatípusokra vagy utazási vállalkozások által összeállított idegenforgalmi termékek marketingje, annak értékesítési csatornái
  • marketingkommunikációs mix tartalma (reklám, a PR, az értékesítés-ösztönzés, a személyes eladás, szponzorálás, termékelhelyezés, direkt marketing)

Az emberierőforrás-menedzsment feladatai és funkciói

  • szervezettervezés
  • munkaerő-ellátás
  • munkaerő kiválasztás
  • teljesítményértékelés
  • személyzetfejlesztés
  • ösztönzés
  • munkaügyi kapcsolatok tartása
  • stratégiai, végrehajtási, interaktív vonatkozások
  • különbség a szervezet, a szerep, a tevékenység, a tervezés, a gazdálkodás, az ellenőrzés, a munkaügyi kapcsolatok tekintetében (SEEM modell)

A kisvállalkozások jellemzői és szerepük a hazai idegenforgalomban

  • kisvállalkozások szerepe a piacgazdaságban/turizmusban
  • vállalkozói tulajdonságok
  • a kisvállalkozásokról alkotott kép Magyarországon
  • jogi megfontolások
  • kisvállalkozások piacra jutási nehézségei
  • a kis- és középvállalkozások támogatása, vállalkozásösztönzés idegenforgalmi kis- és középvállalkozások átalakulási nehézségei és fejlődési perspektívái

Az idegenforgalmi kisvállalkozások sajátos gazdálkodási jellemzői

  • az üzleti tervezés szerepe a kisvállalkozásban
  • a tervezés jelentősége a befektető, a menedzsment és a bank számára
  • az üzleti tervezés információ-szükséglete
  • a vállalkozás kockázatának vizsgálata a tervezés során
  • turisztikai vállalkozások szabályozási környezete
  • költségcsoportosítások, költséggazdálkodás
  • kisvállalkozások hitelfinanszírozása a turisztikai kisvállalkozások működésének sajátosságai, gazdálkodása

A rendezvényszervezés, mint idegenforgalmi üzletág, jelentősége, szervezési sajátosságai

  • rendezvényturizmus gazdasági és társadalmi jelentősége, hazai helyzete
  • piaci jellemzők
  • rendezvények csoportosítása és azok jellemzői
  • a rendezvénypiac szegmentálása
  • a PCO szerepe
  • rendezvényszervezés a turizmus szintézise
  • marketing
  • szerződések
  • forgatókönyv
  • kalkuláció
  • a rendezvényszervezés tárgyi és személyi feltételrendszere
  • a vendéglátó tevékenység sajátosságai a konferenciaturizmusban a kongresszusi turizmus hazai szövetsége, intézményrendszere és helyszínei:
    • MARESZ,
    • Magyar Turisztikai Ügynökség: Kiállítási és Rendezvény Igazgatóság,
    • Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft.
    • Budapest Congress & World Trade Center / Kongresszusi Központ
    • HUNGEXPO
    • Művészetek Palotája, stb.)
  • szállodai fejlesztések
  • jelentősebb helyszínek Budapesten és vidéken, várható fejlesztések
Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM