Keresés:
Események
«2020. október»
HKSzeCsPSzoV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Interjú Dr. Szászvári Karinával
2020.08.27
Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!

Mióta dolgozol a felsőoktatásban/az egyetemen?

A felsőoktatásban óraadóként 2004-től dolgozom, főállású oktatóként pedig 2007-től tanítok. A BGE-re 2014-ben kerültem.

 

Milyen tárgyakat, milyen hallgatói létszámmal oktatsz?

Szervezeti magatartást, Szervezet és munkapszichológiát, Szervezetfejlesztés tárgyakat oktatok. A létszám tekintetében széles a skála, mert a közel 400 fős előadások mellett, 40 fős gyakorlati órákat, de kiscsoportos, saját élményen alapuló, 15-20 fős tréningeket is tartok. Mindegyiknek megvan a maga kihívása, és élménye, de legjobban az aktív, hallgatói bevonásra építő tréningeket élvezem.

 

Hogyan telt az első online féléved a BGE-n?

Inkább első online negyedévről beszélhetünk, hiszen március 12-től kezdődött az online oktatásra való áttérés. Két személyes élményt fogalmaznék meg. Az egyik, hogy az új helyzetben új oktatási platformokat, új módszereket kellett nagyon gyorsan megismernünk és használnunk, és ebben nagyon inspiráló volt az az oktatói és támogatói (informatika, módszertan) közösség, amellyel mindezt lelkesedéssel és nagy erőbedobással végeztük. A másik élményem, hogy ez az átállás rengeteg plusz időt követelt, így a félév végére, nem tagadom, elfáradtam. De a legjobbkor, mert a nyáron volt lehetőségem feltöltődni az őszi kezdésre.

 

Mi hiányzott a legjobban?

Mi mást is válaszolhatnék….a személyes kapcsolatok hiányoztak legjobban. Az egyetem és az órák nyüzsgő légköre, a hallgatók csillogó szeme, a hivatalos és spontán megbeszélések, a jóízű összenevetések és még sorolhatnám. Az online kommunikáció minden előnye ellenére is megtapasztaltuk annak korlátait, hogy az információátadás sokszor lassabb, teljességében korlátozott, ezért fokozott koncentrációt igényel, de az egyszerű visszajelzések, mint például a szemkontaktus hiányát is nehéz ellensúlyozni, ami pedig az online kapcsolattartás elszemélytelenedését eredményezi, különösen a nagy létszámú megbeszélések, órák vagy konzultációk alkalmával.

 

Mely eszközök bizonyultak hasznosnak az online oktatásodban? Hogyan fért bele az adott eszközök alkalmazása a félév/óra menetébe? Hogyan fogadták a hallgatók az újításokat? Miket tapasztaltál a használatuk során? Hogyan oldottad meg a kihívásokat?

Az online oktatásra való áttérésben a Coospace adta lehetőségeket alaposabban megismertem, és új funkciókat kezdtem el alkalmazni, valamint a Teams és a Stream alkalmazásokat vontam be az oktatási gyakorlatba. A real-time órák mellett, rövidebb, videós prezentációkat osztottam meg, vagy önálló feladatmegoldást követően visszajelzést adtam a hallgatók elkészített feladataira, de csoportos online konzultáció, illetve csoportos projektfeladatok prezentációjára is sor került. Az én benyomásaim szerint a hallgatók pozitívan álltak hozzá a megváltozott helyzethez, és sokan többet, folyamatosabban foglalkoztak a féléves feladataikkal, élvezték, hogy visszanézhetők a videók vagy, hogy könnyebben elérhetők a számukra fontos tananyagok, de sokan az oktatóval való közvetlenebb kapcsolatfelvétel lehetőségének is örültek. A csoportos feladatokhoz az új platformokat ők is szívesen használták. Az igazi kihívást viszont abban látom, hogy hogyan lehet mindezt hosszútávon, offline kapcsolatok hiányában fenntartani.

 

Miben szeretnél még fejlődni?

Továbbra is úgy érzem, hogy az oktatásmódszertani ismereteim körét szükséges még bővítenem. Izgalmas kérdésnek tartom, hogy hogyan tehető élményszerűvé az oktatási-tanulási folyamat, hogyan növelhető a hallgatók tanulási motivációja és ezzel a tananyag elsajátításának sikeressége. És ezekre a kérdésekre most már nemcsak a nagylétszámú előadások megtartása kapcsán keresem a választ, hanem az online oktatási térben használt tananyagok, tudásátadási és elsajátítási lehetőségek alkalmazásakor is.

 

Mi az, amit az online oktatásból tanultál és beépítesz az őszi félév oktatásába is?

Ez a helyzet meggyőzött arról, hogy az online tananyagok és az online oktatási forma működtethető. Ugyanakkor az körvonalazódott a számomra, hogy a tanulási folyamatban az ismeretátadás praktikus formája lehet az online tananyagok professzionalizálása, például e-learninges tananyagfejlesztés által, de továbbra is szükség van a személyes találkozásra. Ez utóbbi inkább készségfejlesztés fókuszú kell legyen, ami a csoportdinamika elemeit is felhasználva fejlesztheti a hallgatók problémamegoldási, együttműködési, kommunikációs stb. készségeit. Sőt, a tanulási motiváció kialakítása és fenntartása mellett nagyban segíti a szakmai szocializációt is. Tehát az elmúlt időszak a kevert oktatási forma (blended learning) irányába mozdította el az oktatásról meglévő eddigi tapasztalataimat, amelyet a járványhelyzettől függetlenül is szeretnék a jövőben alkalmazni.

 

Mit kívánnál, ha lehetne egy kívánságod?

Azt kívánom mindannyiunknak, hogy képesek legyünk egyéni és csoport, de szervezeti, vagy akár társadalmi szinten is a megváltozó élethelyzetekhez alkalmazkodni. Ennek előfeltétele a nyitottság és a tanulás folyamatos fenntartása. A kialakult pandémiás helyzet is lehetőséget teremt a tanulásra, kihívások elé állít, újszerű megoldásokat követel tőlünk.


Hírek

Hírek

Dancs Gábor Ernő: Én, az ONLINE?! pedagógus – avagy, hogyan igazodjunk el az információs technológiák rengetegében

Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!

Oktatói workshop-ok 2020. augusztusban

Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM