Keresés:
Események
«2020. október»
HKSzeCsPSzoV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Képzelt riport...
Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!
2018.12.18
Interjú Dr. Zimányi Krisztinával, a BGE Oktatás - módszertani Központ igazgatójával.

Képzelt riport…..

Először az egységről kérdeznélek, mi a szerepe az Oktatás-módszertani Központnak és mikor jött létre?

Rektor Úr 2016 augusztusában kért fel arra, hogy építsem fel az Oktatás-módszertani Központ (OMK) szervezetét és kezdjük el az oktatók továbbképzését szem előtt tartva Egyetemünk stratégiáját.

Bizonyos értelemben nem volt új számomra ez a feladat, hiszen a KVIK-en a Távoktatási Központ felépítése, működtetése volt már feladatom 1998-tól. Az OMK szervezetének kialakítása, működésének alapelveinek kidolgozása két pillérre épült. Egyrészt feltérképeztük a nemzetközi és hazai gyakorlatokat, azokat az oktatásmódszertani elemeket, amit már használnak a kollégák, felmértük a hallgatói és oktatói igényeket, másrészt erre is építve kidolgoztuk Intézményünk oktatásmódszertani stratégiáját. Az ebben megfogalmazott célok összhangban vannak a munkaerőpiaci elvárásokkal és az Egyetem stratégiájában megfogalmazottakkal, mind az „Élmény alapú tanulási környezet”, mind a „Nemzetköziesítés” tekintetében.

Maga a szervezet – több lehetséges megoldás közül került kiválasztásra a Rektori Tanácson – Magyarországon egyedülálló modellt követ. A Központ, amelynek jelenleg három munkatársa van – Tóth Kata, Sebestyén Lilla és jómagam – kari koordinátorokon keresztül (GKZ - Dr. Jármai Erzsébet, KKK - Renner Péter, KVIK - Hatalyák Aranka, PSZK - Dr. Hauber György) kapcsolódik a Karokhoz, ahol az Ő vezetésükkel alakul ki egy módszertani műhely azon oktatók bevonásával, akik elkötelezettek a módszertani fejlesztések irányába, s a gyakorlatban is számos eszközt használnak már.

 

Milyen feladatokat lát el a Központ?

Természetesen erre egy jó válasz van: haladni a kitűzött célok megvalósítása felé az oktatók munkájának támogatásával. Persze ez egy lassú folyamat, annak ellenére, hogy már vannak érezhető, mérhető eredmények is.

A Központ támogató és a koordinációs szerepet tölt be, amelyek természetesen szorosan összefüggenek. A támogató szerepben kiemelkedő a tanácsadás tevékenysége. Nagy öröm számomra, hogy az elmúlt 2 év munkájának eredményeként egyre több fejlesztéssel kapcsolatos megkeresésünk van, amelyet igyekszünk természetesen megvalósítani. E mellett támogatást kell nyújtanunk az új módszertani eszközök bevezetésében, technikai segítség nyújtásban és a tudásmenedzsment megvalósításában is.

A koordináló szerep jelentős többletfeladatot jelent az egységünk számára, hiszen például tantárgyi fejlesztések teljes körű koordinációját is végezzük a tervezéstől a megvalósításig végig vezetve a folyamatot. A különböző fejlesztési területek módszertani feladatainak hatékony összehangolása és folyamatos menedzselése hoz csak mérhető eredményt. Csak, hogy aktuális példát is mondjak a „Tanulásmódszertan” tantárgyhoz készülő e-learning tananyag módszertani fejlesztői munkájának javítása, véleményezése, amely az elmúlt 1,5 hónapban kötötte le a legnagyobb enrgiáinkat.

Ha mégis ki kell emelnem a támogató feladatok közül a legfontosabbat, akkor az az oktatók továbbképzése. 2017 tavaszán hirdettük első tréningjeinket, s ma már havonta 4-6 képzés közül is választhatnak oktatóink. Ez év őszén indítottuk el első 5 on-line kurzusunkat is, amelyek jobban tudnak illeszkedni a kollégák leterheltségéhez.

Amelyik kollégánk eljön egy képzésre, szívesen jön vissza egy más típusú tréningre is. Talán ez a legnagyobb dicséret. Persze nem szabad elfelejteni a tanultak, megtapasztaltak oktatásba való beillesztését sem, melyről számos visszajelzés érkezett hozzánk.

Külső szakértőink véleménye alapján Egyetemünk ezirányú tevékenysége egyedülálló a hazai felsőoktatásban.

 

Mik a terveik?

Nagyon sok eredményt tudunk felmutatni a fentiekben már említetteken túl, mint például az oktatás-módszertani tudástár, a módszertani kézikönyv, a projekt módszer beépítése tantárgyakba.

A „Képzési kínálat korszerűsítése” projekt következő fázisa azonban rendkívül fontos.

Ebben a legnagyobb változásnak a tanulásintenzív, eredményközpontú tanulás, azaz a hallgatók egyéni, a megtapasztalás útján szerzett tudásának támogatását eredményező oktatási módszerek, interaktív tanulási folyamatok megvalósításának bevezetése a szemináriumok és a gyakorlatok keretében.

E mellett el kell mozdulni az E-learning fejlesztése, ezen belül a blended learning felé, vagyis növelni kell a képzésen belül az e-learning megoldásokat. Ennek megvalósításához számos tananyagelem fejlesztésére van szükség, de ma már elengedhetettlen a tananyag interaktivitása, a képi megjelenítésben animációk beillesztése, amihez szükséges technikai megoldásokra a képzéseink során is feltétlenül kitérünk majd.

Több oktató kolléga vett már részt hasonló tartalmak fejlesztésében számukra az aktuális elvárások közvetítése, tevékenységük támogatása a feladatunk.

Általánosságban is igaz, hogy kollégáink rengeteg tapasztalattal rendelkeznek a módszertani fejlesztések területén, nekünk „csak” a tudásmegosztást kell menedzselnünk.

 

Mit kívánnál, ha lehetne egy kívánságod?

Csak egyet lehet? :)

Szeretném kívánni, hogy két kolléganőm és az oktatók kitartása, kreativitása megmaradjon, no meg egy kicsit több időt! Hopp, ez már kettő:)


Hírek

Hírek

Dancs Gábor Ernő: Én, az ONLINE?! pedagógus – avagy, hogyan igazodjunk el az információs technológiák rengetegében

Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!

Oktatói workshop-ok 2020. augusztusban

Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM