Keresés:
Események
«2020. október»
HKSzeCsPSzoV
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Könyvajánló 8.
2019.04.11
Tánczos Judit: Eredményes tanulási technikák

A főiskolai, egyetemi tanulmányok sikeres elvégzéséhez, valamint a szakmai életben jól kamatoztatható szaktudás megszerzéséhez teljesen más jellegű tanulásra van szükség, mint amit a diákok a középiskolás éveik alatt megszoktak. A tananyag mennyisége többszöröse a középiskolainak, s az elsajátítandó ismeretek megértése és feldolgozása is sokkal bonyolultabbá válik. Ráadásul a legtöbb tantárgy esetében nincs rendszeres számonkérés, ami rákényszerítene az év közbeni tanulásra. A hallgatók maguk döntik el, hogy mennyit dolgoznak a szemeszter során, mennyire mélyülnek el az anyagban – ez pedig számos veszélyt rejt magában. Aki eredményesen akar tanulni, annak aktív, önálló tanulóvá kell válnia, ill. felelősséget kell vállalnia saját tanulásáért.

Kutatások sora bizonyítja ugyanis, hogy minél aktívabban vesz valaki részt az előadásokon és szemináriumokon, valamint foglalkozik a tananyaggal, annál nagyobb tömegű rendszerezett (s így hosszabb távon is megmaradó) ismeretanyagra tesz szert. A tananyaggal való aktív foglakozás nem merül ki a jegyzetek és a kötelező olvasmányok átolvasásában, hanem magába foglalja a jegyzetek rendszerezését, a felkészülést az előadásokra és szemináriumokra (lehetőség szerint a téma előre olvasásával), a szakirodalmak kijegyzetelését, saját jegyzetek készítését, a kiadott feladatok elvégzését, a tananyag rendszeres ismétlését és természetesen a vizsgákra való felkészülést is.

Hogyan lehet mindezt megvalósítani, s emellett élvezni is a főiskolai, egyetemi éveket? Erre szeretnék ebben a könyvben választ adni oly módon, hogy ismertetem azon tanulási készségeket, melyek megfelelő fejlettsége és hatékony alkalmazása nélkül nem képzelhető el eredményes tanulás a felsőoktatásban, valamint számos stratégiát mutatok be fejlesztésükre. A következő készségeket tárgyalom részletesebben: az olvasást, az emlékezést, a jegyzetelést, az időgazdálkodást és a vizsgázást. Ezen túlmenően az olvasó többféle bizonyítottan hatékony tanulási módszert és tanulást könnyítő eljárást is talál a könyvben, melyek közül a neki tetszőket beépítheti saját repertoárjába – élvezetesebbé és eredményesebbé téve ezzel az ismeretelsajátítás folyamatát.

Minden egyes fejezet ellenőrző kérdésekkel zárul, mely lehetővé teszi annak felmérését, hogy milyen szinten sajátította el a hallgató a vonatkozó ismereteket. Az ellenőrző feladatok megoldásai a könyv végén találhatóak. A felhasznált irodalmak és internetes oldalak fejezetenkénti csoportosításban kerültek be a mű végére, a szövegben az utalás a különböző forrásokra a listán szereplő sorszámok alapján történt. A könyvet haszonnal forgathatják a felsőoktatásban tanulókon túl azok az oktatók is, akik szívügyüknek tekintik hallgatóik sikeres előmenetelét, s szükség esetén időt szakítanak a tanulási készségek fejlesztésére is.


Hírek

Hírek

Dancs Gábor Ernő: Én, az ONLINE?! pedagógus – avagy, hogyan igazodjunk el az információs technológiák rengetegében

Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!

Oktatói workshop-ok 2020. augusztusban

Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM