A 2025/2026-os tanév rendre ITT érhető el.
Félév aktiválása
Tanulmányaid során csak egyszer, a felvételt követően kell beiratkoznod. A további félévekben már csak azt kell jelezned, hogy aktív vagy passzív státuszban szeretnéd folytatni. Attól függően regisztrálhatod a félévet aktívra vagy passzívra, hogy szeretnéd-e folytatni a tanulmányaidat, vagy inkább átmenetileg szüneteltetnéd azokat.
Félév regisztrálása aktív félévre:
Félévet regisztrálni a regisztrációs időszakban lehet, melyről tájékoztatást kapsz. Ez az időrendben is közzé van téve és a Neptunba belépve az Időszakok menüpontban is megtalálod.
- Az aktív félévre való regisztráció feltétele, hogy legyen legalább egy felvett tárgyad. Ezt már korábban megtehetted az előzetes tárgyfelvétel alkalmával vagy a tájékoztatóban megadott időszakban. >> Kurzusfelvétel
- A regisztráció és a tárgyfelvétel további feltétele az önköltségi/idegen nyelvi hozzájárulás díjának 45 százalékának befizetése, amelyet a regisztrációs hetet megelőző hét utolsó munkanapjáig tudsz teljesíteni.
- Amennyiben Diákhitelből rendezed a kiírt önköltségedet vagy az idegennyelvi hozzájárulásod díját, akkor ne feledkezz meg róla, hogy (Diákhitel2 esetén) rögzítsd a szerződésszámodat a Neptunban és a tételhez is rendeld hozzá, melyről emlékeztetőt ITT olvashatsz!
A fizetési lehetőségekről részletesen tájékozódhatsz a Képzési díjak befizetése rész alatt.
Kérjük, figyelmesen nézd meg, hogy ezen tételeken kívül még nincs-e bármilyen más aktív tételed, amelynek a fizetési határideje lejárt, mert ez is megakadályozhatja a sikeres féléved megkezdését!
Ha bármelyik fenti lépést kihagyod, nem tudsz sikeresen regisztrálni félévet!
Utólagos regisztrálás
Amennyiben vettél fel tárgyakat a félévre, de még nem regisztráltál, akkor automatikusan passzív félévre kerülsz. Erről az Oktatási Központ Neptun üzenetben felhívja a figyelmedet.
Ebben az esetben mulasztási díj megfizetése mellett utólagos bejelentkezési kérelemmel kérheted bejelentkezésed aktív félévre az Ügyintézés/Kérvények menüpontban Utólagos bejelentkezés aktív félévre kérvénnyel leadásával.
A kérvény leadásának a feltételei:
- rendelkezz legalább egy felvett tárggyal,
- önköltségesként az első részlet teljesített legyen,
- Diákhitel esetén a szerződésszámodat már előzetesen rögzítetted,
- idegen nyelvi képzésen a hozzájárulás első részlete teljesített legyen
Bármelyik hiánya esetén nem tudod a kérelmet beadni!
FONTOS, hogy a Neptun által kiírt mulasztási díjat (kérelem díja 3 500 Ft) befizesd, mert ennek hiányában nem tudod a kérelmet leadni. A kérelem lezárását követően, ha ki is egyenlíted a tételt, már NEM tudod beadni a kérelmet!
Képzési díjak befizetése
A képzésed finanszírozási módjától és nyelvétől függően az alábbi állandó féléves önköltségi díjat, ha pedig idegen nyelven folytatod a tanulmányaidat, az idegen nyelvi képzési hozzájárulási díjat kell fizetned minden félévben.
A félévre való beiratkozásod és a további félévekben a bejelentkezésed feltétele, hogy a Neptunban kiírt aktív tételeidet kiegyenlítsd.
Határidő az önköltségi díj és/vagy az idegen nyelvi képzési hozzájárulási díj első részletének (45%) befizetésére: a regisztrációs hetet megelőző hét utolsó munkanapja.
Az önköltségi díj és az egyéb tételek befizetése a Neptun rendszeren keresztül történik. A befizetések módjáról további információt a Neptun nyitóoldalán a letölthető dokumentumok között találsz.
SimplePay: a Neptun webes felületéről kezdeményezett bankkártyás befizetésről szintén a Neptun nyitóoldalán a letölthető dokumentumok között találsz tájékoztatót.
Az önköltség összegét a felvételi tájékoztatóban közzétettük, az idegen nyelvi képzési hozzájárulási díjat a felvételi tájékoztatóban az egyes idegen nyelvű szakok nevére kattintva találhatod meg, "A jelentkezés és a felvétel sajátos feltételei" címszó alatt.
A tanulmányaid során előfordulhatnak eseti díjak is, de ezek mindig a teljesítményeden, cselekedeteiden múlnak (pl. ismétlővizsga díja, mulasztási díj).
A hallgatói díjak rendszerét és a díjak fizetésének szabályait a Hallgatói követelményrendszer 126. §-a alatt találod.
Amennyiben számlát szeretnél kapni a befizetett díjakról, válaszd ki a Neptunban a Pénzügyek/Befizetés menüpontot, majd a kiírt tétel sorának végén található + jelre kattintva válaszd ki a „Befizető” lehetőséget, ahol megadhatod a számlára kerülő költségviselő (befizető) adatait.
A számlaigénylés menetéről további információt a Neptun nyitóoldalán a letölthető dokumentumok között találsz.
Amennyiben Diákhitelből finanszíroznád a tanulmányaidat, az igényléséről részletes leírást találsz a Diákhitel menüpont alatt.
FONTOS! Amennyiben Diákhitel 2-ből rendezed az önköltségi díjadat, akkor a befizetési határidőt megelőzően fel kell rögzítened a Diákhitel szerződésszámodat a Neptun rendszerben (Pénzügyek/Beállítások/Diákhitel2) és ezt követően a kiírt tételhez is hozzá kell rendelned azt (Pénzügyek/Befizetés).
IDŐPONTOK, HATÁRIDŐK:
- Önköltségi díj és/vagy idegen nyelvi képzési hozzájárulási díj első részletének befizetése:
(Diákhitelt igénylő hallgatóink határidő-hosszabbítást kapnak, amennyiben a szerződésszámukat rögzítették a fentebb leírtak szerint)
Őszi félévben: augusztus 22-ig
Tavaszi félévben: január 31-ig
- Önköltségi díj és/vagy idegen nyelvi képzési hozzájárulási díj második részletének befizetése:
Őszi félévben: október 20-ig
Tavaszi félévben: március 20-ig
Tárgy és kurzusfelvétel
Minden félév elején a Neptun rendszerben lehetőséged van a mintatanterved szerint előírt vagy javasolt tárgyak és kurzusok felvételére, melyet a Tanulmányok/Mintatanterv_Listázás során érhetsz el, ajánlott félév szerint rendezve.
A tárgyfelvétel a Tárgyfelvételi időszakban lehetséges számodra. Erről a honlapon tájékozódhatsz és Neptun üzenetben is felhívjuk figyelmedet vagy a kampuszod Hallgatói Ügyfélszolgálatán érdeklődve is tudomást szerezhetsz róla.
Tantervi előrehaladásodat a Neptunban tudod ellenőrizni ezen útmutató segítségével. Az ellenőrzést mindenképpen végezd el utolsó tanulmányi féléved elején, hogy kiderüljön, hiányzik-e valami a záróvizsgádhoz.
A tárgyfelvétel során mérlegeld az alábbiakat:
- Annyi tárgyat érdemes felvenned, amennyit reálisan teljesíteni tudsz. A felvett, de nem teljesített tárgyaknak kétféle negatív következménye lehet:
- A legközelebbi felvételükkor már díjat kell fizetni.
- Rontják az úgynevezett korrigált kreditindexedet, vagyis a teljesítményedet mérő egyik alapvető mutatót. E mutatónak lényeges szerepe van pl. az ösztöndíj megállapításánál vagy az önköltséges és az állami ösztöndíjas finanszírozási forma közötti átsorolásnál.
- Arra kell törekedned, hogy egy félévben 27-33 kreditet teljesíts. Ha ennél lényegesen kevesebbet teljesítesz, annak több negatív következménye lehet:
- Romlik a kreditindexed, abban ugyanis azt is mérik, hogy a normaértéknek számító 30 kredithez képest mennyit teljesítesz,
- Elveszítheted az állami ösztöndíjadat (átsorolnak önköltségessé), annak megtartásához ugyanis az kell, hogy félévente átlagosan legalább 15 kreditet teljesíts.
- Megszűnhet a hallgatói jogviszonyod az 5. félév végén, ha addig legalább 75 kreditet nem teljesítesz (ezt nevezzük szűrőszintnek).
- Ha a mintatantervben ajánlott félévi kreditmennyiségnél kevesebbet veszel fel, az könnyen a tanulmányaid meghosszabbodását okozhatja. Állami ösztöndíjat legfeljebb a tantervben rögzített tanulmányi idő után még két félévig kaphatsz. Ha önköltséges vagy és arra számítasz, hogy az ajánlottnál kevesebb kreditet fogsz felvenni minden félévben, áttérhetsz kreditalapú önköltség fizetésre. Vedd figyelembe, hogy a hosszabb tanulmányi idő összességében mindenképpen magasabb költséget eredményez.
- Néhány tárgy más tárgyak előfeltétele lehet. Vagyis amíg az adott tárgyat nem teljesíted, nem veheted fel a ráépülő tárgyat. Van néhány olyan tárgy is, ami a specializációk felvételének előfeltétele. Ajánlott az előfeltételi tárgyakat mindenképpen felvenni és teljesíteni, máskülönben csúszhat a ráépülő tárgyak felvétele és ezzel meghosszabbodhatnak a tanulmányaid. Az előfeltételeket a szakok tantervei határozzák meg.
- Vannak választható tárgyaid (kötelezően választandó és szabadon választható tárgyak.) Ezek esetében egy bizonyos kreditszámot kell teljesítened, de a konkrét tárgyakat Te határozhatod meg.
Ha egy tárgyat nem első alkalommal veszel fel, a vizsgakurzus is egy tárgyfelvételnek számít, akkor tantárgy-újrafelvételi díjat kell fizetned, mely utólag központilag kerül kiírásra (a vizsgakurzus is egy tárgyfelvételnek számít). A befizetés elmaradása esetén a tárgyból nem vizsgázhatsz.
A tárgyfelvétel menete mintatantervben szereplő tárgyak esetén
A folyamat a Tárgyak/Tárgyfelvétel opciót választva történik. Ezen a felületen a meghirdetett tárgyak találhatók.
Fontos figyelni a beállításokra:
- A félév beállítására – megfelelőt kiválasztva
- „Mintatanterv tárgyai” bejelölve
- „Mintatanterv” – „minden”, „Tárgycsoport” – „minden”, „Nyelv” – „minden” megjelölések szerepeljenek
- Időszak kezdete és vége: nincs jelölés
- Pipa: meghirdetett kurzus
- Oldalbeállítást javasolt 500-ra állítani.
A “Listázás” szóra kattintva látható az összes tárgy, melyből választhatsz. Sorba rendezhetők akár ABC sorrendben tárgynév/tárgykód alapján vagy akár az ajánlott félév szerint.
A felvenni kívánt tárgyra állva, a “Felvesz” szóra kattintva megjelennek a tárgyhoz meghirdetett kurzusok, melyekből választani kell.
Első tárgyfelvétel esetén normál kurzus válaszható, amely elméleti vagy gyakorlati egyaránt lehet. Amennyiben egy korábbi félév során csak aláírást szereztél az adott tárgyból, akkor vizsgakurzust válassz. Ha aláírás megtagadva szerepel a tárgy korábbi felvételekor, ebben az esetben másodszor is fel kell venned a kurzust.
Számos tárgy esetében mindkét fajta (elméleti és gyakorlati) kurzust fel kell venni, ha az egyiket elmulasztanád, a Neptun figyelmeztet.
Hogy az időbeosztásodhoz minél jobban igazodó órarendet állíthass össze, lehetőséged van az óráid összehangolására is, ebben az esetben a Tárgyak/Tárgyfelvétel oldalon az Órarendtervező kipróbálását javasoljuk. FONTOS azonban, hogy az Órarendtervező még nem jelent tényleges tárgyfelvételt.
Amennyiben a regisztrációs héten elmulasztottad egy tárgy felvételét, már csak különeljárási díj megfizetése mellett van lehetőséged tárgyfelvételre, utólagos tárgyfelvételi kérelem beadásával, a szabad hellyel rendelkező kurzusoknál.
Amennyiben helyhiány miatt nem sikerül a tárgy felvétele, jelentkezhetsz más, szabad helyet tartalmazó kurzusra, vagy leadhatsz a Neptun rendszeren keresztül kurzusbővítési kérelmet. >> Bővebben a Kérelmek oldalunk adminisztratív kérelmek pontjában tudsz tájékozódni.
Amennyiben nincs meghirdetve az adott félévben kurzus, de a kérelmezni szeretnéd annak indítását, a Neptun rendszeren keresztül kurzusindítási kérelmet adhatsz be. >> Bővebben a Kérelmek oldalunk adminisztratív kérelmek pontjában tudsz tájékozódni.
A kurzusfelvétel egyes lépéseinek képernyőképpel illusztrált leírását ITT találod. FONTOS! Mindenképpen figyelmesen tanulmányozd át a hallgatói segédletet még a tárgyfelvételi időszakod elindulása előtt!
Tárgyfelvétel menete a szabadon választható tárgyak esetén a 2024/2025-ös tanévtől felmenő rendszerben
Szabadon választható nyelvi és szakmai tárgyakat is kínálunk számodra. A tanterved tartalmazza, hogy a tanulmányaid során az abszolutórium megszerzéséhez összességében legalább mennyi szabadon választható kreditet szükséges teljesítened.
Felhívjuk figyelmedet a nyelvi szabadon választható tárgykínálatunkra, mely nyelvi szabadon választható kurzusokat már az első félévtől is kínálunk számodra. (Ezek közé tartoznak az Üzleti nyelv 1, 2, 3, 4, 5, 6 kurzusok – ahol a számozás a nyelvi szinteket jelzi –, továbbá a kultúra, országismeret témájú nyelvi kurzusok, valamint a hat kiemelt nyelven kívül kínált idegen nyelvi kurzusok)
A kurzusfelvétel menete eme szabadon választható tárgyak estén:
- Tárgyak menüben a „Tárgyfelvétel” pontot válaszd ki.
- A megfelelő félév kiválasztása után pipáld be a „Minden további intézményi tárgy” opciót. A „Tárgyak listázása” gomb megnyomása után láthatóak lesznek a szabadon választható tárgyak.
- A kiválasztott tárgynál a „Felvesz” linkre kattintva megjelenik egy felugró ablak, melyben a tárgy kurzusai kerülnek listázásra. Itt kiválaszthatod a felvenni kívánt kurzus(oka)t a sor végén lévő jelölőnégyzet segítségével, majd a „Mentés” gombra kattintva véglegesítheted a tárgyfelvételed.
Vizsgajelentkezés
A felvett tárgyak teljesítése gyakorlati jegy megszerzésével vagy vizsgával történhet attól függően, hogy a tanterv mit határoz meg az adott tárggyal kapcsolatban. Ha egy tárgy vizsgával (kollokviummal) zárul, jelentkezned kell a tanszék által meghirdetett időpontok egyikére.
Vizsgára jelentkezni a Neptunban van lehetőség, a vizsgaidőszak megkezdése előtt meghatározott időszakban, melyet a félévi időrend szabályoz. Az időszak megkezdése előtt természetesen felhívjuk figyelmedet erre, hogy ne maradj le, illetve hogy tervezni tudj és kialakíthasd a számodra legmegfelelőbb sorrendet.
Menete:
A vizsgaidőszakban akkor tudsz vizsgákra jelentkezni, ha nincs lejárt (aktív) pénzügyi tételed. A Neptunban belépés után a Vizsgák/Vizsgajelentkezés opciót kiválasztva jelennek meg a tanszékek által meghirdetett időpontok, amelyek közül tárgyanként egyet kell választani.
Szabályok, melyekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt felveszed a vizsgáidat:
- Az első két vizsga ingyenes, minden továbbiért vizsgadíjat kell fizetni. Ha egy tárgyat újra fel kell venned, a vizsgaalkalmak száma összeadódik.
- A vizsgajelentkezés a vizsga előtt 24 óráig módosítható/visszavonható.
- A sikeres és sikertelen vizsgát a HKR-ben szabályozott feltételek mellett javítani lehet.
- Csak felvett tárgy esetében lehet vizsgára is jelentkezni.
Az oktató a féléves munkád értékelése alapján felkínálhat úgynevezett „megajánlott jegyet”, melynek Neptunban történő elfogadásával teljesítetté válik a tárgy. Az elfogadása nem kötelező. Ha nem fogadod el a "megajánlott jegyet", vizsgára kell jelentkezned, máskülönben a tárgy értékelés nélkül zárul, vagy nem teljesítettként szerepel a Neptunban.
Ha sikeresen teljesítettél egy vizsgát, ezt a Neptunban a tantárgy neve mellett látható zöld pipa jelzi.
OMHV - Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése
Nagyban segíti munkánkat, ha a félévek végén kitöltitek az “Oktatói Munka Hallgatói Véleményezésének” kérdőíveit. Ezek megnyitásáról Neptun-üzenetet kaptok.
Véleményetek és visszajelzésetek kiemelten fontos számunkra. Oktatási rendszerünket folyamatosan fejlesztjük, nemcsak a tartalmi elemekre, hanem az emberi tényezőkre is nagy hangsúlyt fektetve. Célunk, hogy oktatóink magas szakmai színvonalon, számotokra hasznos és gyakorlatias módon oktassanak, miközben munkájukat a korrektség és a szolgáltatói szemlélet határozza meg. Abban, hogy ezek a célok valóban megvalósulnak-e, leginkább a Ti visszajelzéseitek segítenek bennünket.
Az Egyetem hatályos OMHV szabályzatát itt találod.
Diákigazolvány igénylés
Diákigazolvány igénylésére az első beiratkozás után van lehetőséged, mivel olyan jelentkező nem kaphat diákigazolványt, akinek nincsen hallgatói jogviszonya az Egyetemmel.
Nem szükséges új diákigazolványt igényelned, ha
1. azonos képzésre nyertél újra felvételt vagy
2. tanulmányaidat magasabb képzési szinten, pl. felsőoktatási szakképzés után alapszakon, alapszak után mesterszakon folytatod, és az új képzés munkarendje megegyezik az előző képzésével (nappali, levelező).
Új igazolványt az alábbi leírás szerint igényelhetsz.
Állandó diákigazolvány igénylése:
- Bármelyik Kormányablakban igényelj Nemzeti Egységes Kártyarendszer azonosítót (NEK azonosító)!
- Az elkészült NEK adatlapot 5 évig őrizd meg!
- a Kormányablakban kapott NEK adatlapon található személyes és lakcím adataidnak egyeznie kell a Neptunban lévő adatokkal.
- Ha eltérést találsz, azt feltétlenül jelezd a Kari Hallgatói Ügyfélszolgálaton!
- A beiratkozást követően a diákigazolvány igénylést a Neptun rendszerben kell elindítanod az Ügyintézés/Diákigazolvány igénylés menüpont alatt.
- Az Egyetem ezt követően elindítja a diákigazolvány elkészítési folyamatot.
- Az Oktatási Hivatal az elkészült diákigazolványt az Intézménynek megküldi, melyről a Hallgatói Ügyfélszolgálat Neptun üzenetben értesít.
- A kész igazolvány a Hallgatói Ügyfélszolgálaton vehető át személyesen.
Ideiglenes diákigazolvány igénylése:
Az állandó diákigazolvány igénylését követően kérheted az ideiglenes diákigazolvány kiállítását a kari Hallgatói Ügyfélszolgálaton.
Ez arra az időszakra érvényes, amíg elkészül az állandó igazolvány.